Logo Lolland Håndværker Og Industriforening

 

Vore
samarbejdspartnere :

Varelotteriet

Pension for selvstændige

SMV Dannmark

 

 

 

© JAU2
Rigtige mænd tager ikke back up

Siden er oprettet :   14.03.2013.

Rigtige mænd tager ikke back up


Natten til den 17. februar 2013 var der i Maribo en stor brand - en voldsom brand der lagde virksomheden "Lystrup Grossisten" i ruiner. Branden var, iflg. "Folketidende" forårsaget af noget så enkelt som en overophedet oplader til en fejemaskine. Opladere til alskens formål findes i ethvert hjem og i enhver virksomhed.

Når så voldsom en begivenhed kan opstå på grund af en dagligdags "manøvre", er det værd at tænke : "Kan dette også ske for mig". Svaret er enkelt : "Ja, det kan ske for os alle". Man kan selvfølgelig tage sine forholdsregler, men her gælder det samme som alle andre steder : Du ser det du vil - eller omskrevet : Du skal have været ude for problemet før du kan se problematikken.

Det skal nævnes at jeg ingen konkret viden har om tabet hos "Lystrup Grossisten" - nedenstående er skrevet på baggrund af de tanker dette forfærdelige syn har sat i gang hos mig ( vi bor på Nystedvej ca. 100 m fra virksomheden ).

Jeg har tidligere været "lidt lemfældig" med opvarmning / ild ( varme udvikles jo ved en del af mine arbejdsopgaver såsom svejsning og til at løsne fastrustede dele ). 2. påskedag 1982 var jeg i gang med rengøring på mit værksted - en rengøring der også omfattede afbrænding af tiloversblevne papkasser. Én af disse papkasser var for stor til min afbrændingstønde - den faldt ned i en bunke dæk, antændte disse dæk der igen antændte min værkstedsbygning.

Skaden blev dog begrænset af Falck's lokale personale, som jeg telefonisk bad om "at komme med en sjat vand". Efterfølgende fik jeg en bøde på kr. 500,00 for afbrænding for tæt ved bygningsdele ( det skal også tilføjes at det var kraftig blæst på nævnte dag ). Disse kr. 500,00 var en af de bedste "investeringer" i sikkerhed jeg nogensinde har gjort.

Denne oplevelse lagde grunden til min afsky for brand, røg og lugt der er fremkommet ved førnævnte "proces". Når man står og ser på at brændende bygningsmateriale falder ned på gulvet i værkstedet, ved man hvor "dejligt" et udrykningshorn der kommer tættere og tættere på lyder.

Én af de ting vi gør her på værkstedet er at afbryde for så mange elektriske ting som muligt udenfor arbejdstid. På vor hovedtavle er afbrydere, der skal slås fra når værkstedet forlades, mærket med rødt - det er en "lavthængende frugt" der også minimerer strømforbrug.

Grunden til denne skrivelse skal findes et andet sted. Sætningen "Rigtige mænd tager ikke back up" høres og ses mange steder - vel uden at man egentlig spekulerer nærmere over hvad konsekvenserne af manglende back up af virksomhedens data kan være. Det er her jeg vil råde dig og din virksomhed til at være mere end forsigtig.

Benytter du dig af "Cloud Computing" - altså hvor dine programmer afvikles og data gemmes på en server der tilgås via internettet vil back up - ydelsen være inkluderet i denne service. Det vil dog alligevel være sundt at forespørge om emnet med f.eks : "Hvor mange servere ligger de samme data på ( er de spejlede ) ? Er disse servere på fysisk adskilte adresser ? Hvor meget taber jeg hvis jeres servere går ned ?"

Benytter du dig af egne maskiner kan du købe serverplads "i skyen" som det populært kaldes - altså plads til back up på en server "et eller andet sted". Disse ydelser kan fås som gratisydelser ( men hvor meget sikkerhed kan man forlange af noget der er gratis ? ), inkluderet i f.eks. sin sikkerhedspakke ( antivirus og firewall ), sit webhotel eller måske gennem sit forsikringsselskab som jo kun er interesseret i lave omkostninger ved gendannelse af data.

Har du flere "lokale maskiner" i form af bærbare og stationære, bør du være opmærksom på hvor data lagres af den enkelte medarbejder. Her tænker jeg på en procedure hvor data samles på en lokal server ( som også kan være en "NAS" - altså en relativt billig netværksharddisk ). At samle data ( eller en kopi heraf ) ét sted gør back up og evt. genetablering lettere / mere overskuelig.

Ligegyldigt hvilken løsning du har / vælger gælder det at du ( eller én af dine medarbejde / familie ) skal kunne forstå processen hos den person / firma du hyrer til opgaven, Kan du / I ikke forstå hvordan dine data gemmes - find da en anden løsning eller en anden person. Påståede garantier på "dit og dat" hjælper dig ikke når uheldet er ude ( jeg skriver når - en harddisk vil "gå ned" på ét eller andet tidspunkt ).

Har du adskilt hjem og virksomhed ( og pc'er begge steder ) findes der et utal af programmer der er i stand til at "spejle" data disse maskiner - endda uden at de koster "spidsen af en jetjager".

Har du et simpelt system med måske en bærbar eller en stationær pc, bør du alligevel vide hvordan dine datas struktur er - kun på denne måde kan du udlæse alle data på én gang og derved lave en effektiv back up. Denne back up kan sagtens laves på et antal usb nøgler. Køb nogle stykker i den rette størrelse og lav en fast procedure så dine data ligger på flere nøgler - men i forskellig alder - altså et rotationsprincip.

Disse usb nøgler gemmes naturligvis ikke samme sted, ej heller i samme bygning. Det bør ikke være mere kompliceret end at du lægger f.eks. én i bilen, én i en plastpose i et træ i haven osv. - kun fantasien sætter grænser. Hvis du ønsker dine data krypteret ( så kun du kan "se" dem ) er der på nogle usb nøgler programmer til dette.

Det er også vigtigt at kontrollere om ens back up kan bruges - altså jævnligt at tage en stikprøve af en fil. Det kan f.eks. være et regneark indeholdende et tilbud, et brev eller blot nogle nogle digitale fotos.

Ja, jeg kender indvendingerne : "Jeg har rigeligt at se til med mit primære arbejde i dagligdagen - det er også det jeg er bedst til". Jeg kan kun give dig ret - men find da en anden person du har fuld tillid til og lad hende / ham udføre opgaven. Den dag hvor det er gået galt og du kan retablere dine data uden problemer vil du råbe et højt "Yes".

Da jeg første gang købte en edb-maskine ( der var i 1982 og året før begrebet pc blev "opfundet" ) lærte jeg lektien. Der blev fejl i en diskette, og jeg måtte indtaste mine kundedata én gang til. "Bank under bordet" - jeg har lavet fejl siden som jeg hurtigt kunne genoprette - jeg har ikke mistet data af betydning ( jeg håber det bliver ved ) - det jeg har mistet er kun sket ved en "fejl 40" ( altså min egen skyld ).

Jeg startede at beskrive vigtigheden af back up i forbindelse med en brand - det behøver dog ikke at være så voldsom en hændelse for at få glæde af en back up. Et simpelt indbrud hvor tyven tager pc'en eller serveren "under armen", hærværk, harddisknedbrud eller blot førnævnte "fejl 40" ( brugeren sidder ca. 40 cm fra tastaturet ) er også særdeles gode grunde for at lave back up.

Man kan sagtens indvende : "Det var lettere med papir". Jeg kan så spørge : "Var det ?". Nej det er lettere i dag - du kan have ekstremt mange A4 sider på en usb nøgle.

Det er ikke muligt for mig at sætte præcise retningslinjer for back up i din virksomhed - jeg vil heller ikke "blande mig" - blot føler jeg det er rigtigt at videregive nogle af de tanker jeg har om emnet. For mit eget vedkommende benytter jeg mig af servere med data på flere adresser og i flere fysisk adskilte bygninger - spejlet med programmer som jeg har tillid til.

Brug ovenstående til at danne dig et indtryk af risikoen for tab af data i din virksomhed og find derefter den rette løsning - heller i dag end i morgen.

Med venlig hilsen
Jørn Jørgensen